VEDOUCÍ UČITELKA MATEŘSKÉ ŠKOLY
Jsem z celého srdce přesvědčena, že to, co dětem dáme v dětství, je základ pro jejich budoucí schopnost projít životem a jeho nástrahami s klidnou myslí a otevřeným srdcem. V této výbavě nesmí chybět bezpodmínečná láska a hranice, dávající tolik potřebný pocit bezpečí.
To je důvod, proč se již několik let zabývám pedagogikou a jejími alternativními směry. Mezi mé studijní zájmy patří rovněž i komparativní pedagogika. Zajímá mě, jak to dělají jinde ve světě.
Předškolní vzdělávání podporuje rozvoj osobnosti dítěte předškolního věku, podílí se na jeho zdravém citovém, rozumovém a tělesném rozvoji a na osvojení základních pravidel chování, základních životních hodnot a mezilidských vztahů. Alternativní představuje ve svém výkladu jinou možnost. Na alternativní směry tedy můžeme nahlížet tak, že to, co je ustálené, platné a stále používané, nemusí být vhodné pro všechny jedince. Tento pohled považuji za klíčový. A jsem vděčná, že již několik let, i u nás v České republice, můžeme našim dětem tyto alternativní způsoby vzdělávání nabízet. Sama jsem této možnosti využila u obou svých dětí a nyní zároveň i jako pedagog v Montessori mateřské škole.
Osobnost Marie Montessori u mne vzbuzuje hlubokou úctu a respekt. Plně se ztotožňuji s jejím pohledem na svět a na děti vyjádřeným následujícím citátem:
„V dítěti leží osud budoucnosti. Kdokoli si přeje úspěšnou společnost, musí chránit dítě a pozorovat přirozený způsob jeho jednání. Dítě je tajemné, silné a obsahuje v sobě tajemství lidské povahy. Kdokoli si přeje následovat moji metodu, potřebuje pochopit, že nesmí uctívat mne, ale sledovat dítě, jako svého učitele.“