Den v naší mateřské školce
Když jedno video vydá za tisíc slov!
Jak u nás probíhá den?
Denní harmonogram každé z našich tříd se liší, a to v závislosti na specifikách výuky a odlišnostech třídních plánů. Harmonogram i časové údaje jsou pouze orientační.
7:00 – 8:45 |
příchod dětí do školky – spontánní hry a činnosti – individuální práce s Montessori pomůckami | |
8:00 |
děti jsou rozděleny do jednotlivých tříd | |
8:45 – 11:30 |
postupné dokončení ranních činností
hudebně pohybová chvilka – rytmická a dechová cvičení, zpěv, pohybová činnost dětí (probíhají před dopolední svačinou – pohybové hry, hudebně pohybové hry, cvičební chvilky) ranní kruh – setkání s dětmi, přivítání, cvičení ticha aj. (kolem 9 hod.) výdej dopolední svačiny (přibližně v časovém intervalu od 9:00 – 9:30 hod.) – hygiena, sebeobsluha dětí, samostatná příprava svačiny na tác), dodržování společenských pravidel stolování a čistoty, úklid – zahájení a ukončení vychází vždy z individuálních podmínek třídy a potřebách dětí řízená činnost – délka je přizpůsobena věku dětí, jejich koncentraci a zájmu, vychází ze vzdělávacího programu mateřské školy – dětem jsou předkládány činnosti z různých vzdělávacích oblastí ŠVP a dle TVP dané třídy, např. Montessori aktivity (lekce s Montessori pomůckami, elipsa), činnosti jazykové, rozvíjející poznání, výtvarné, pracovní, hudební, pohybové, rozumové, grafomotorické a činnosti utvářející matematické představy příprava na pobyt venku – snaha o samostatné oblékání, získávání sebeobslužných dovedností, v případě potřeby při oblékání pomáhají učitelky pobyt venku (zpravidla přibližně od 10:00 – 11:30 hod. – závisí na počasí ročního období, klimatických podmínkách, inverzi apod.) – v případě nepříznivého počasí může být doba pobytu zkrácena nebo zcela zrušena – aktivity na školní zahradě, sezónní činnosti (pohybové, environmentální, návaznost na výuku), vycházky do okolí mateřské školy – les, parky apod. |
|
11:30 – 12:30 |
sebeobslužné a hygienické návyky, prostírání před obědem – podpora samostatnosti, procvičování správného držení lžíce a celého příboru, možnost výběru velikosti porce, jídlo je dětem vydáváno, sebeobsluha při odnášení nádobí, dodržování diet
výdej oběda – dle jednotlivých tříd, třída Benja (cca kolem 11:40, třída Monte cca 11:50 hod.) |
|
12:30 – 13:00 |
odchod dětí, které odcházejí po obědě (individuální doba odchodu je možná po předchozí domluvě s učitelkami), příprava k odpočinku a relaxaci na lehátku | |
12:30 – 14:00 | relaxační odpočinek – četba pohádky, knížky na pokračování, relaxační, odpočinkové a klidové činnosti na lůžku, klidové činnosti u stolečku v lehárně, sebeobsluha, převlékání, hygiena, dodržování stolování, skupina dětí se sníženou potřebou spánku má individuální program v herně – relaxaci, práce s příběhem, práce s montessori pomůckami, logické hry a úkoly atd.
výdej odpolední svačiny – dle jednotlivých tříd, zpravidla přibližně cca 14:15 – 14:45 hod., úklid po stolování, hygiena |
|
14:15 – 17:00 |
odpolední spontánní hry a činnosti – dle jednotlivých tříd – individuální práce s dětmi, možnost realizace při vhodném počasí na školní zahradě, zájmové kroužky, v 16:00 hod. podle počtu dětí sloučení tříd, postupné odcházení dětí do 17:00 hod. |
Pozn.
- I přes rámcový harmonogram je každý den ve škole jiný. Po vstupu do třídy si děti vybírají aktivity v některém z koutků podle svého zájmu, tím začíná jejich volná práce. Ráno začíná den komunikačním kruhem na elipse.
- Během dopoledne zve tichý a příjemný tón děti „na elipsu“. Děti se postupně scházejí na elipse, tak jak ukončují svou práci. Než se sejdou všechny děti, je čas vyplněn chůzí po elipse a relaxační hudbou.
- Děti se zklidní, soustředí se na sebe sama a tím jsou lépe připraveny na společné prožitky. Společně se děti přivítají, podělí se o své zážitky, radosti i trápení, přejí si dobré ráno a hezký den. Na elipse děti mohou recitovat, zpívat, pracovat na společném tématu, které vyplyne z potřeb a zájmů dětí. Probíhají zde oslavy svátků a narozenin. Také jsou zařazovány hry určené pro rozvoj sociálních vztahů a chování, hry na rozvoj komunikace.
- Následně pokračuje volná práce s Montessori pomůckami nebo je zařazená řízená činnost – tyto činnosti jsou až do odchodu dětí ven, kde mají hlavně možnost uspokojit svou přirozenou potřebu pohybu. Zabývají se pozorováním přírody s důrazem na ochranu životního prostředí. Po obědě mají děti společnou relaxaci se čtením pohádek a příběhů a relaxační hudbou.
- Děti odpočívají podle potřeby. Odpolední činnosti jsou věnovány výchově a kreativním činnostem (výtvarné, pracovní, hudební).
Může vás zajímat
- Prostory školky – Podívejte se, jak to u nás vypadá
- Přijímání do mateřské školy – Zeptejte se na volné židličky
- Oblasti vzdělávání ve školce – Poznejte, co poznávají děti