Nestihli jste den otevřených dveří a jste zvědaví, jak to v Montessori školce chodí? Zajímá vás, co děti denně dělají? Jaké aktivity jsou jim vlastní?
Nahlédněme společně pod pokličku a podívejme se na neobyčejný den v jedné soukromé mateřské školce. V každém případě byste ale měli vědět, že žádný den u nás není stejný. Proč? O tom píšeme níže v našem článku.
(Ne)obyčejný den v naší školce
Jako první očekáváme příchod dětí, po kterém začínají spontánní hry a činnosti. Během této aktivity se používají Montessori pomůcky a učitelky dohlíží na správnou práci s nimi. Následuje hudebně pohybová chvilka, která patří mezi velmi oblíbené. Děti si tak procvičují svůj rytmus a kromě tance si i zazpívají.
Dopolední svačinka probíhá kolem 9. hodiny, ale není to jen tak. Každé dítě si ji připraví samostatně, přičemž se učí správné hygieně před jídlem a vše ostatní, co se k této činnosti váže.
Po jídle je připravená činnost na elipse, která je vždy tematická a každý den jiná. Někdy objevujeme tajemství přírody, jindy se učíme pracovat na pomůckách nebo děláme pokusy. Ale je toho mnohem více, jako třeba harmonogram dne.
Zahrady není nikdy dost
Pokud nám počasí dopřeje, trávíme čas s dětmi i ve venkovním prostředí, kde se věnujeme aktivitám na naší školní zahradě, ale děláme i vycházky do okolí. Po pobytu venku je čas oběda a zopakovat si hygienické návyky před jídlem. Obědy neprobíhají ve třídě, ale máme svou jídelnu. Po obědě nás čeká relaxace, odpočinek, při kterém se čtou pohádky a dělají se další klidové aktivity. Děti mají prostor i k odpolednímu spánku.
Před posledním odpoledním programem mají děti svačinku a poté se mohou věnovat spontánním hrám a nebo hrát různé společenské hry. Záleží, na co mají zrovna náladu.
Do 17. hodiny děti pak postupně opouští za doprovodu rodičů školku a těší se na další den.
Proč každý den není stejný?
Pokud jste se o Montessori vzdělání již trochu zajímali, budete vědět, že se při této výchově snažíme reagovat především na potřeby dětí. A to jednak ve skladbě jejich činností, ale také v obsahu. Na prvním místě se dítě musí ve školce cítit spokojeně. Povzbuzujeme v nich touhu také objevovat a poznávat nové věci.
Kromě toho našim certifikovaným učitelkám není cizí ani projev náklonnosti formou pohlazení, mazlení, úsměvu anebo naslouchání, které je také velmi důležité. Pokud tedy dítě nemá dobrou náladu, celý kolektiv včetně učitelek jim pomáhá náladu zlepšit.
Prožitek i bez televize
Když to shrneme, v Montessori školce se děti učí formou hry, prožitku, objevování a nechybí u nás ani pohyb a relaxace. Jen nepoužíváme televizi, neboť lidský kontakt, hlas a prožitek je pro nás to nejdůležitější. Proto po dobrém obědě děti odpočívají u vyprávěných pohádek a příběhů.
Může vás zajímat
- Vše podstatné o školce – Principy a pilíře, na kterých stojíme
- Prostory školky – Podívejte se, jak to u nás vypadá
- Montessori a tradiční školka – Srovnání, po kterém budete mít jasno